Naam: Mark van Loon
Organisatie: Utec Composites
Activiteiten van de organisatie, algemeen: Engineering, Mallenbouw en Productie Composiet prefab elementen
Activiteiten van de organisatie tav Groot Composiet: Innovatie mbt translucent prefab elementen, ondergrondse containers en
Je rol in de organisatie: Directeur
Opleiding: Bedrijfskunde.
Werkervaring: 30 jaar verschillende general management functies
Hoe druk jij jouw stempel op de organisatie? Innovator en Sales.
Hoe drukte jij jouw stempel op de Groot Composiet alliantie? Marktgerichtheid en fascinatie voor de mogelijkheden van composiet, samenwerken met andere partijen.
Citaten
“Om te investeren voor de lange termijn is het belangrijk dat je diepe zakken hebt.”
“Ik ben bij één van de bijeenkomsten later gekomen, zodat ik geen waardevolle kennis van die partij over kon nemen. Daar tegenover staat dat ik zelf ook mijn kennis niet wil delen als men bij mij over de vloer komt.”
“Ik denk in een systeem met de klant: niet “ik heb composiet” maar “ik heb een brug”. Om te innoveren moet je een klantgroep of een probleem hebben. Je moet ontdekken wat de vraag van klanten is. Vergelijkbare vragen zullen waarschijnlijk ook bij andere klanten aanwezig zijn. De behoeften van klanten articuleren we in een concreet product of concrete dienst, zodat we samen kunnen innoveren. Het productidee komt bij voorkeur van de klant, maar proces-technisch ligt de innovatie bij het bedrijf.”
“Investeren in niches waar nog geen vraag naar is blijkt nooit een succes.”
“Om de kleinere bedrijven moet een hekwerk heen worden gezet; zij moeten zelf uitvinden wat hun visie en strategie is, omdat ze anders meeliften met de ideeën en strategieën van de grotere bedrijven.”
“Een goede samenstelling van een open innovatie consortium bestaat uit bedrijven die strategisch verschillend zijn en daarom geen bedreiging vormen; zij kunnen elkaar aanvullen. Het is belangrijk om een samenstelling van verschillende technieken en specialisaties te maken. Voor Groot Composiet in specifiek zouden bijvoorbeeld metaalbedrijven een goede toevoeging zijn.”
“Er zijn meer studenten nodig met werktuigbouwkundige kennis.”
“De win-win situatie moet duidelijk zijn; bedrijven voor potentiële samenwerking moeten complementair zijn.”
“In Groot Composiet zijn concurrenten aanwezig, ook al hebben zij niet dezelfde product markt combinatie; het zijn jobbers die overal doorheen schieten. Ze veranderen hun product markt combinatie als zij de mogelijkheid zien mee te liften op andermans kennis en succes. Vaak betekent een uitbesteding dan een nieuwe concurrent erbij.”
“Utec wordt steeds meer een one-stop-shop. Dit is echter niet de strategische insteek, maar meer een gevolg van het voorzien in de vraag van de klant.”
“Belangrijk is het duidelijk stellen van een strategie en het uitspreken van een intentie. Deze scope bepaalt de strategie voor het bedrijf.”
“Zonder subsidie was het Open Innovatietraject niet mogelijk geweest, omdat investeringen en samenwerking simpelweg te risicovol waren voor het bedrijf.”
“De strategische fase van het Open Innovatie proces moet beter worden ingericht. De kansen moeten bepaald worden en er moet meer gestuurd worden door het management.”
“Er moet een persoonlijke klik en vertrouwen zijn, anders ontstaan er communicatieproblemen. Er ontstaan altijd wel problemen bij samenwerking, maar die kunnen niet worden opgevangen als men elkaar niet vertrouwt.”