Naam: Martijn Verwoerd
Organisatie: 2MV Composites B.V.
Activiteiten van de organisatie, algemeen:
Sinds 1994 is 2MV specialist in vezelversterkte kunststoffen. 2MV onderscheidt zich door een totaalconcept: van ontwerp tot en met productie. Op basis van eisen en wensen van de klant wordt het product ontworpen, waarbij de eigenschappen van composieten optimaal worden benut. Product ontwerpen worden met 3D CAD software gemaakt. Engineering en productie sluiten perfect aan bij het ontwerpproces. Middels de CNC 3D freesmachine worden modellen en matrijzen in eigen beheer vervaardigd.
Productie vindt plaats volgens de volgende methodes:
Vacuüm infusion
Drukinjectie
Prepreg en Sprint
Voor optimale mechanische eigenschappen kunnen de producten worden na gehard in een temperatuur gecontroleerde oven. 2MV is actief in de volgende marktsegmenten: radar industrie, medische toepassingen, mega jachtbouw en de transport sector.
Activiteiten van de organisatie tav Groot Composiet:
2MV heeft deelgenomen binnen Groot Composiet met de volgende projecten:
– Ontwikkeling composiet gevelpaneel in samenwerking met Polux
– Onwikkeling Deap seas toepassingen in samenwerking met Solico.
Tevens is 2MV als aandeelhouder betrokken geweest bij de start van CPT
Je rol in de organisatie:
Directeur, algemene leiding, verkoop
Opleiding:
HTS – Industrieel Product Ontwerpen
HTS- Technische bedrijfskunde
Werkervaring:
Sinds 1994 zelfstandig ondernemer.
Hoe druk jij jouw stempel op de organisatie?
Vanuit mijn functie heb ik veel klantcontact en initieer ik nieuwe ontwikkelingen en projecten. Alle werkzaamheden worden door de bedrijfsleider ingepland. Als eindverantwoordelijk bepaal ik, indien noodzakelijke de prioriteiten van de diverse projecten. Tijdens de opstart van een project draag ik er zorg voor dat de wensen van de klant worden omgezet naar een realiseerbaar product binnen het gestelde budget.
Citaten
“Ik heb een groot cultuurverschil ervaren tussen enerzijds bedrijven waar innovatie het bedrijf bestaansrecht geeft en anderzijds bedrijven waar innovatie een middel om te kunnen verkopen. In het eerste geval is innovatie helemaal in de organisatie geïntegreerd. In het tweede geval is het één van de stappen die bij het op de markt brengen van een nieuw product genomen kan, maar niet genomen hoeft te worden.”
“2MV ontwikkelt voor klanten uiteenlopende producten, we werken samen met bedrijven uit diverse branches en ontwikkelen producten in verschillende materialen. Omdat je niet van één bepaald materiaal uitgaat, ben je minder beperkt in je oplossingen, dat komt de innovatie en de kwaliteit van je oplossing ten goede. Ook omdat je in zo’n samenwerking niet blijft vastzitten in dezelfde denkpatronen en processen.”
“In de huidige economische situatie merk ik dat metaalbedrijven waarmee we samenwerken gedwongen zijn oplossingen te ontwerpen in metaal en geen alternatieve materialen overwegen omdat ze hun eigen mensen aan het werk moeten houden. Ze doen daarmee een concessie aan de productkwaliteit.”
“De aandacht voor de marktvraag is voor ons bedrijf cruciaal. een samenwerkingsverband waarin wij als productiebedrijf de grootste aandeelhouder zijn en er geen partij is met relevante marktkennis, is teveel technologie-gedreven.”
“Onze eerste samenwerking binnen de Alliantie Groot Composiet kwam vlot tot stand omdat we buren van elkaar waren, we regelmatig contact hadden en omdat het ‘klikte’.”
“Een zelfstandig ondernemer is altijd volledig verantwoordelijk, dat is ook de kracht van het zelfstandig ondernemerschap. Bij samenwerking is er niet één verantwoordelijke. Wanneer de samenwerkende partijen in de ingebrachte expertise duidelijk van elkaar verschillen, komt de verdeling van de verantwoordelijkheden op een natuurlijke manier tot stand, wanneer dat niet zo is, dreigt een situatie waarin niemand verantwoordelijkheid voelt en neemt.”
“2MV financiert alle innovaties zelf, ook als er al een klant in beeld is. Subsidies hebben sommige innovaties mogelijk gemaakt , die we anders niet hadden kunnen starten.”
“Ik start een samenwerking met vertrouwen. Maar daarnaast moet je ook kritisch zijn en afspraken maken over financiën (de verdeling van kosten en opbrengsten) en intellectueel eigendom.”
“Wanneer samenwerkende partijen geen gezamenlijke visie op het innovatieproces en de plaats daarvan binnen de organisatie hebben, is het mij tegengevallen hoe dicht je dan tot elkaar kunt komen.”
“We moeten op de hoogte zijn van overheidsbeleid. Een voorbeeld daarvan zijn aanbestedingen in het openbaar vervoer. De overheid gaat alleen contracten aan voor vijf jaar. Bij de ontwikkeling van een product voor die branche moet je dus rekening houden met een afschrijving van vijf jaar.”