Hoeveel informatie moet er gedeeld worden, hoe wordt dat bepaald en hoe wordt andere informatie beschermd?
Vertrouwen
Hoeveel delen?
Ruth Mourik: “De vraag hoeveel je moet delen in een open innovatie is een vraag die alleen goed beantwoord kan worden door een ondernemer en die elke situatie weer anders zijn. In het begin werd door de ondernemers gekscherend gezegd: “onvoorwaardelijk kennis delen dwingt tot constant leren en innoveren. Als je alles deelt dan weet je concurrent het morgen ook en moet je verder innoveren om voorop te blijven lopen.” Maar de praktijk werkt anders. Delen van projecten en bedrijfsruimte is wellicht de minst enge vorm van delen omdat je dan niet al je kennis hoeft te delen. Mensen delen lijkt wellicht ongevaarlijk, maar wanneer je personeel gaat delen ga je vrijwel automatisch kennis delen in deze branche aangezien kennis over composiet en werken met composiet in de mensen zit. Wanneer je besluit personeel te gaan delen, bijvoorbeeld omdat je dan effectiever met capaciteit om kunt gaan, dan zul je de strategie van je bedrijf moeten aanpassen op het feit dat je ook kennis gaat delen. Personeel delen kan ook zeer strategisch zijn, aangezien een van de manieren waarop je mensen behoudt en voorkomt dat het job hoppers worden, is door het werk boeiend te houden, hun werkzaamheden te laten rouleren, ze te blijven uitdagen, en dat gebeurt wanneer ze op twee plekken voor twee bedrijven werken.”
De persoonlijke klik is niet essentieel, maar Ceci & Lubatti (2012) benadrukken dat innovatieactiviteit hoger is in een netwerk wanneer er persoonlijke relaties bestaan tussen de partners dan wanneer de relaties puur professioneel zijn. Daarnaast noemt Mattes (2013) “elkaar aardig vinden” een trigger om samen te gaan werken en nieuwe projecten te starten. Mattes (2013) concludeert ook dat persoonlijk contact gestimuleerd kan worden door mensen in kleinere groepen te laten interacteren.
Volgens Roelofswaard (g.d.) moeten potentiële samenwerkende partijen goed opletten voor gevallen waarin er wel een persoonlijke klik bestaat, maar geen zakelijke overeenkomst. Ook is het gevaarlijk wanneer er alleen een klik is tussen de besluitnemers binnen bedrijven, terwijl de rest van het bedrijf zich niet kan vinden in een samenwerking. Het probleem van teveel varen op persoonlijk klik zit in de overwaardering van de persoonlijke relatie, terwijl zaken als complementariteit en overeenkomstigheid van ambities van de samenwerkende partners als uitgangspunten zouden moeten dienen. Verder heeft de persoonlijke klik alles te maken met het ontstaan van vertrouwen.