Wat is de rol van one stop shop bedrijven en (hoe) is samenwerking mogelijk?
Samenwerking
One stop shop bedrijven
Mark van Loon: “Utec wordt steeds meer een one-stop-shop. Dit is echter niet de strategische insteek, maar meer een gevolg van het voorzien in de vraag van de klant.”
Colette van der Ree: “We kregen de indruk dat ondernemers die hun bedrijf tot een one-stop-shop hadden gemaakt die ofwel hadden gedaan op verzoek van (veelal) grote klanten die met een aanspreekpunt te maken wilde hebben dat een bepaalde certificering had, ofwel vanwege de veronderstelling dat ze alle competenties (van ingenieurs en ontwerpers tot productiemedewerkers en van marketeers tot boekhouders) in huis moesten hebben omdat dit de enige manier was om te kunnen concurreren. Dit bleken in alle gevallen lastige partners in de open innovatieprocessen die in dit project gestart moesten worden omdat ze alles (zowel kennis, productiecapaciteit als kapitaal) al in eigen beheer hadden of dachten te hebben.”
In de literatuur is geen informatie gevonden over de rol van one-stop-shop-bedrijven in samenwerkingsverbanden en open-innovatieallianties. Het is iechter wel interessant om te onderzoeken hoe deze partijen zich gedragen in een open-innovatiealliantie met concurrerende bedrijven. Richten ze zich bijvoorbeeld op vergelijkbare activiteiten van concurrenten (horizontaal) of juist op de activiteiten in de keten ter ondersteuning van concurrenten (verticaal)? Het digitale handboek is een levend handboek en zal regelmatig worden geüpdatet. We hopen binnenkort meer te kunnen vertellen over de rol van one-stop-shop-bedrijven in een open-innovatiealliantie.