Wat is het belang van een persoonlijke klink tussen ondernemers?
Vertrouwen
Persoonlijke klik
Jack Smit: “De persoonlijke klik is cruciaal. Bedrijfsgrootte doet er niet toe , je moet elkaar iets te bieden willen hebben.”
Frits de Vos: “Ik heb een aantal deelnemers van de Open Alliantie Groot Composiet in contact gebracht met een innovatieve ondernemer in Duitsland om mogelijkheden tot samenwerking te verkennen. Daar bleek mij dat het gebrek aan een gezamenlijk verleden of misschien was het in dit geval juist een niet erg harmonieus gezamenlijk verleden, samenwerking belemmerde.”
Thomas Thon: “Speciaal bij wat meer onzekere ontwikkelingen is een persoonlijke klik nodig. Die persoonlijke klik heeft ook te maken met dezelfde soort ideeen die je hebt over technische oplossingen. Wanneer je daarover op eenzelfde manier nadenkt, geeft dat vertrouwen in de goede afloop van je project of product.”
Mark van Loon: “Er moet een persoonlijke klik en vertrouwen zijn, anders ontstaan er communicatieproblemen. Er ontstaan altijd wel problemen bij samenwerking, maar die kunnen niet worden opgevangen als men elkaar niet vertrouwt.”
Ruth Mourik: “De persoonlijke klik bleek essentieel, en de ondernemers weten binnen een paar minuten al of samenwerking wel of niet gaat lukken. De samenwerking is er namelijk niet een van een klant en leverancier relatie. In deze vorm van samenwerking kijken de partijen bij elkaar in de keuken, dat vraagt openheid en vertrouwen. Het is in elk geval heel duidelijk geworden dat als de klik niet goed is samenwerking niet van de grond komt, dan is gevoel belangrijker dan een zakelijke benadering.”
De persoonlijke klik is niet essentieel, maar Ceci & Iubatti benadrukken dat innovatieactiviteiten hoger zijn in een netwerk als er persoonlijke relaties bestaan tussen de partners dan wanneer de relaties puur professioneel zijn. (Ceci & Iubatti, 2012) Daarnaast noemt Mattes “elkaar aardig vinden” een trigger om samen te gaan werken en nieuwe projecten te starten. (Mattes, 2013) Mattes concludeert ook dat persoonlijk contact gestimuleerd kan worden door mensen in kleinere groepen te laten interacteren.
Volgens Roelofswaard moeten potentiële samenwerkende partijen wel uitkijken dat er wel een persoonlijke klik bestaat, maar geen zakelijke overeenkomst. Hieraan gerelateerd is de aanwezigheid van een persoonlijke klik tussen de besluitnemers, terwijl de rest van het bedrijf zich niet kan vinden in een samenwerking. (Roelofswaard, d.o.) Het probleem zit in de overwaardering van de persoonlijke relatie, terwijl zaken als complementariteit en overeenstemming van ambities van de samenwerkende partners als uitgangspunten moeten dienen.
Verder heeft de persoonlijke klik alles te maken met het ontstaan van vertrouwen, waar in het betreffende onderwerp op door wordt gegaan.